سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
با ترانه ...

 

بر «آیات» چه گذشت؟

«آیات حسن القرمزی» در دانشکده‌ی تربیت معلم تحصیل می‌کند، با لهجه محلی بحرینی شعر می‌سراید و از شهرت قابل توجهی در این کشور برخوردار است. وی در چند ماه اخیر فعالیت گسترده‌ای در میدان لؤلؤ داشت و در یکی از اشعارش، مستقیماً از خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست‌وزیر بحرین، انتقاد کرد که تشویق حاضران را به دنبال آورد. در شعری دیگر نیز شخص حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین را هجو می‌کند.
او در این اشعار صریحاً حکومت بحرین را فاقد قدرت درک توصیف کرده و اظهار داشت قانون برای حکومت در حکم بازیچه‌ای است که هرگاه بخواهد، آن را پس می‌زند.
آیات از آن روز بار‌ها خصوصاً در دانشگاه مورد تهدید قرار گرفت و نامه‌ها و ایمیل‌های سرشار از توهین، اهانت، دشنام‌های رکیک و حتی تهدید به ضرب و شتم و قتل دریافت کرد. به گفته‌ی مادر آیات، حتی صفحاتی در فیس‌بوک برای تهدید و توهین به این شاعر جوان راه‌اندازی شد.
به‌دنبال یورش وحشیانه نظامیان آل سعود به بحرین و تهدید و بازداشت خبرنگاران، پزشکان، وکلا و فعالان بحرینی، چند هفته قبل، نیروهای انتظامی و امنیتی برای بازداشت آیات به خانه‌ی او نیز حمله بردند.
مادر آیات می‌گوید «نظامیان و نیروهای اطلاعاتی چند شب پیاپی به خانه ما حمله‌ور شدند. وقتی آیات را نیافتند، از ما محل اختفای او را پرسیدند که ما در پاسخ گفتیم از ‌‌همان روزهای تحصن در میدان مروارید، دیگر اطلاعی از آیات نداریم. به دنبال ناتوانی از یافتن محل اختفای آیات، به ضرب و شتم اعضای خانواده، تخریب اتاق‌ها و وسایل خانه و ایجاد رعب و وحشت شدید در کودکان، شکستن درها و دزدیدن بعضی از جواهرات و اثاثیه روی آوردند و بالاخره وسائل شخصی آیات مانند کامپیو‌تر، عکس‌ها و کتاب‌های او را با خود بردند.»
وی افزود «فرمانده پلیس به ما گفت که بیرون می‌روم تا سیگاری بکشم. وقتی بازگشتم، مکان آیات را به ما می‌گویید؛ در غیر این‌صورت خانه را بنا بر دستور مقامات بر سرتان خراب می‌کنیم. بچه‌ها از وحشت به خود می‌لرزیدند؛ زنان به گریه افتاده بودند.»
پدر آیات می‌گوید «آنها تهدید کردند که همه‌ی اهل خانه را می‌کشند و شروع کردند به کتک زدن فرزندانم به گونه‌ای که ترسیدم همه خانواده‌ام را از دست بدهم. بنابراین قبول کردیم تا با پلیس به مکان اختفای آیات در دانشگاه محل تحصیلش برویم.»
در نتیجه نیروهای امنیتی بحرینی این بانوی 20 ساله را شبانه به نقطه  ‎ی نامعلومی بردند. در پی این رویداد، خانواده‌ی آیات یک هفته در جستجوی نشانی از فرزند خویش، به مراکز پلیس، امنیتی و دولتی بحرین رجوع کردند، اما پاسخی به آنها داده نشد.
پدرش می‌گوید «نهایتاً اعلام کردند از مکان نگهداری آیات بی‌خبرند و معتقدند این هنرمند جوان مفقود شده است! پلیس می‌گوید ما باید رسماً در سندی مفقود ‌شدن فرزند خود را به پلیس گزارش داده و از آنها بخواهیم در جستجوی فرزندمان برآیند.»
مادر او ادامه می‌دهد «ما در برابر این پیشنهاد بی‌شرمانه گفتیم که او را مقابل چشمانمان با خود بردید؛ چگونه بپذیریم مفقود شده است؟»
به این ترتیب، سرنوشت این هنرمند مردمی بحرین در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و از‌‌ 7 آوریل، برخی رسانه‌ها از بستری‌شدن این هنرمند در بیمارستان ارتش خبر دادند و در روزهای گذشته نیز بسیاری از رسانه‌های اینترنتی از شهادت او در بیمارستان خلیفه بن سلمان آل خلیفه خبر دادند.
هفته‌ی گذشته، به دنبال تماس تلفنی یک فرد نا‌شناس با خانواده‌ی آیات، آنان به بیمارستان ارتش مراجعه کردند. بنا به نوشته‌ی رسانه‌ها، پزشکان بیمارستان تأیید کرده‌اند که این بانوی 20 ساله در روزهای اخیر، مکرراً مورد تجاوز قرار گرفته که باعث به کما رفتن وی شده است. گفته می‌شود پزشکان سه بار در صدد احیای قلب او برآمده‌اند، اما نتوانستند او را از مرگ نجات دهند.
در همین حال، خانواده‌ی آیات همچنان تحت فشار قرار دارند. گفته می  ‎شود عده‌ای از فعالان مدنی قصد دیدار و دلجویی این خانواده را داشتند که نیروهای انتظامی و ارتشی با حمله به این خانه، فعالان را پراکنده و تعدادی را بازداشت می‌کنند.
گفتنی است برادر آیات و پدر او (حسن القرمزی) نیز از شاعران شناخته شده‌ی بحرین هستند و همچون آیات اشعاری آکنده از مفاهیم انسانی و سیاسی سروده‌اند. پدر و عموهای آیات در دهه‌ی نود میلادی، سال‌ها در زندان به سر برده‌اند و برخی از برادران و خواهران او نیز به سبب اعتراض به رژیم حاکم طعم زندان را چشیده‌اند.
شایان ذکر است افزون بر آیات القرمزی، دست‌کم 14 بانوی دیگر بحرینی طی هفته‌های اخیر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که شامل پزشکان، اساتید دانشگاه، معلمان و دانشجویان می‌شوند.
همچنین اخبار موثقی از درون کاخ پادشاه بحرین به دست آمده که حاکی از آن است که آیات القرمزی را پس از دستگیری نزد حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین برده تا او را در مقابل دیدگان وی مورد شکنجه و تحقیر قرار دهند.
طبق این خبر، منبع آگاه از درون کاخ پادشاه بحرین گفت: حمد بن عیسی آل خلیفه چندین سیلی به صورت آیات القرمزی زده و وی را مورد فحاشی قرار داد. پس از آن، این دختر جوان را به بخش دیگری از کاخ منتقل کرده و 6 نیروی امنیتی وی را مورد تجاوز جنسی قرار دادند. 

«آیات» هنوز زنده است

منابع بحرینی تأکید کردند که رژیم حاکم بر این کشور با انتشار شایعاتی مبنی بر شهادت آیات القرمزی، برای حذف فیزیکی او زمینه‌سازی می‌کند. عضو مرکز حقوق بشر بحرین در گفتگو با شبکه‌ی خبری العالم تأکید کرد آیات هنوز زنده است. عباس العمران اظهار داشت: من در تماسی که با برادر آیات در منامه داشتم، از این موضوع اطمینان حاصل کردم. به گفته وی، برادر آیات تأکید کرد رژیم حاکم خبرهایی درباره‌ی شهادت وی شایع می‌کند تا زمینه قتل او را در زندان فراهم کند.
نبیل رجب حقوقدان بحرینی نیز تأکید کرد آیات القرمزی در قید حیات است و خبر شهادت وی، شایعه‌ای است که رژیم بحرین بر سر زبان‌ها انداخته است.

بخش­هایی از اشعار «آیات القرمزی»
که در میدان شهدا (لؤلؤ) قرائت می‌کرد

1.
ما زندگی در قصر را نمی­خواهیم
و هوای ریاست هم در سر نداریم!
ما مردمانی هستیم که ذلت و بدبختی را از بین خواهیم برد
ما انسان­هایی هستیم که بدون اعمال خشونت،
ظلم را از اساس ریشه‌­کن خواهیم کرد.
چرا که نمی­خواهیم مردم در ضعف و بیچارگی خود باقی بمانند ...
«من سعادت را جز در مرگ نمی­بینم
و زندگی با ظالمان را جز ننگ و عار نمی­دانم.»
خون مردمان بی­  هیچ گناهی ریخته می­شود ...
گویی بحرین کربلاست ...

2.
(گفتگوی تمثیلی حمد بن عیسی آل خلیفه و ابلیس)
ابلیس: ای حمد! از خدا بترس! دل من به خاطر این مردم تکه‌تکه شده. من علیه تو به پا خواهم خاست!
حمد: من این‌گونه یاد گرفتم که آنان را نادیده بگیرم و خوارشان کنم و به انواع بدبختی­ها مبتلایشان سازم.
ابلیس: ای حمد! آیا صدای اعتراض مردم را نمی­شنوی؟
حمد: ای ابلیس! من از خون این مردمان سیر نمی­شوم.
بعد از من این سرزمین برای هیچ کودک و جوان و بزرگسالی نباید گوارا باشد.
برای خواری و ذلت هزاران در گشوده شده است،
و جوان­ها در زندان به سر می­برند،
و همه‌ی مردم را داغدار کرده­ام. 




موضوع مطلب : شعر
آیات القرمزی
بحرین


دوشنبه 90 اردیبهشت 12 :: 12:2 عصر ::  نویسنده : داود صلاحی